Helppo taukojumppa – vartissa vetreäksi

Teetkö työtä, jossa joudut joko istumaan paljon tai olemaan muuten huonossa asennossa? Tämä lyhyt jumppa sopii sinulle.

Kesto 15 minuuttia

1. Keskivartalon kierto

Nosta kämmenet ristiin olkapäitten päälle, että kyynärpäät osoittaa eteenpäin. Kierrä keskivartaloa 90 astetta molempiin suuntiin vuorotellen.

Toista kahdeksan kertaa per puoli eli yhteensä 16 kiertoa.

2. Keskivartalon sivutaivutus

Aseta kädet reisin kohdalle, taivuta kehoa sivulle ja kurota kämmeniä polvien kohdalle vuorotellen.

Toista kahdeksan kertaa per puoli eli yhteensä 16 kiertoa.

3. Eteentaivutus

Vie sormet lattiaa kohden polvet hieman koukussa ja heti ku venytystä tuntuu takareisissä pidä 2sekuntia ja palaa normaaliasentoon.

Toista kahdeksan kertaa.

4. Käsien pyöräytys eteen

Nosta kädet suoriksi ja pyöritä käsiä olkapääjohteisesti 360 astetta rauhallisella vauhdilla eteenpäin.

Toista kymmenen kertaa.

5. Käsienpyöräytys taakse

Nosta kädet suoriksi ja pyöritä käsiä olkapääjohteisesti 360 astetta rauhallisella vauhdilla taaksepäin.

Toista kymmenen kertaa.

6. Niskan taakse vienti

Tee tämä istualteen. Vie leukaa taaksepäin niin, että silmät katsovat koko ajan eteenpäin ja yritä saada niskaan venytystä.

Toista kuusi kertaa.

7. Niskan sivulle vienti

Tee tämä istualteen. Taita päätä sivulle (esim. vasemmalle) ja paina kädellä vastakkaista olkapäätä (oikeaa).

Toista kuusi kertaa per puoli. Eli yhteensä 16 taittoa.


Taukojumpan hyödyt

  1. Tauoilla tehoa työhön, Verenkierto kiihtyy ja aivot saavat enemmän verta ja uutta happea
  2. Aineenvaihdunta ja verenkierto liikkeelle, aina kun istut niin sinun pakara lihakset eivät tee mitään, joten aineenvaihdunta puolittuu
  3. Nivelet kiittää että eivät ole hankauksessa tai puristuksessa, elikkä pienillä liikkeillä saadaan nivelet liikkeelle eikä ne pysy paikoillaan koko päivää
  4. Energia kulutus kasvaa, Elikkä aina kun teet esim. tunnin välein pienen taukojumpan työpäivänaikana. Niin energia kulutus kasvaa, kun lihakset tekevät töitä.